Sterke BBB? Doe de perfecte squat

Je hebt ze niet zomaar die gespierde benen, goed gevormde billen en strakke buik. Een sterke BBB (buik, benen, billen) dat willen we allemaal. Hoe pak je dat aan? (Bekijk ook mijn blog op Eat.Pure.Love waar ik 5 variaties van de squat laat zien.)

Squat, 30 dagen challenge

In de CrossFit box en op de atletiekbaan leren we hoe belangrijk het versterken van je core maar ook zeker je benen is. Het verbetert je prestaties aanzienlijk. Eén van mijn favoriete oefeningen voor een sterke BBB: de squat.  

Waarom de squat?

Niet alleen voor betere prestaties op sportgebied, ook in het dagelijks leven gebruiken we de squat beweging vaak. Bijvoorbeeld door iets zwaars van de vloer te tillen.

Als je vaker squat worden je spieren soepeler en worden je dagelijkse bezigheden makkelijker omdat je meer spierkracht hebt en gewend raakt aan de oefening.

Squat, 30 dagen challenge

Hoe maak je de perfecte squat?

  • Ga staan met je benen op schouderbreedte.
  • Adem diep in en span je buikspieren aan. Dit zorgt voor voldoende spanning en voorkomt dat je bovenlijf inzakt.
  • Zak met je billen naar beneden in een hoek van 90 graden.
  • Houd je rug recht!
  • Je knieën wijzen iets naar buiten.
  • Houd onderin 2 seconde vast.
  • Kom omhoog en adem aan het einde van de beweging uit.

Good to know

  • Zak niet te diep. Lukt het je nog niet om in een hoek van 90 graden te komen, forceer niets. Dit komt vanzelf als je de squat vaker doet.
  • Houd altijd je rug recht. Zodra je onderrug bol trekt moet je corrigeren.
  • Houd spanning op je buikspieren gedurende de hele oefening.
  • Zorg ervoor dat je knieën en enkels niet naar binnen bewegen bij de opwaartse beweging.

Hoe vaak moet ik squatten? 

Simpel. Hoe vaker hoe beter! Na dertig dagen is je routine een feit en zijn die sterke benen, billen en buik voelbaar en zichtbaar.

Doe de 30 dagen ‘Easy Squat Challenge’

Squat, 30 dagen challenge

  • Dag 1
  • Dag 2
  • Dag 3
  • Dag 4
  • Dag 5
  • Dag 6
  • Dag 7
  • Dag 8
  • Dag 9
  • Dag 10
  • Dag 11
  • Dag 12
  • Dag 13
  • Dag 14
  • Dag 15
  • 20
  • 25
  • 30
  • RUST
  • 40
  • 45
  • 50
  • RUST
  • 60
  • 65
  • 70
  • RUST
  • 80
  • 85
  • 90
  • Dag 16
  • Dag 17
  • Dag 18
  • Dag 19
  • Dag 20
  • Dag 21
  • Dag 22
  • Dag 23
  • Dag 24
  • Dag 25
  • Dag 26
  • Dag 27
  • Dag 28
  • Dag 29
  • Dag 30
  • RUST
  • 100
  • 105
  • 110
  • RUST
  • 115
  • 120
  • 125
  • RUST
  • 130
  • 135
  • 140
  • RUST
  • 145
  • 150

Maak de challenge zo zwaar je maar wilt. Verhoog de aantallen wanneer het voor jou te licht voelt. Op Eat.Pure.Love laat ik 5 variaties van de squat zien. Doe de 30 dagen challenge en varieer met deze oefeningen! Welke is jouw favoriet?

Liefs

X. Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.