Food

Gezonde voeding – part of the lifestyle

Mijn recepten, schema’s, bevindingen over 10 weken voedingsbegeleiding en alles wat ik nog elke dag leer over voeding.

Hoe, wat en hoeveel moet ik eten om het maximale resultaat te behalen uit mijn CrossFit -en hardlooptrainingen? Een vraag die ik mezelf vaak heb gesteld en nog regelmatig stel. Ik heb verschillende dingen uit geprobeerd, veel gelezen en geleerd van anderen en ook antwoord gevonden op deze vraag. Wil je resultaat behalen tijdens je trainingen dan moet je ook echt met je voeding aan de slag. Want hoe hard je ook traint, als je concrete resultaten wilt boeken, zul je op het gebied van voeding de juiste aanpassingen moeten doen. CrossFit is een lifestyle dus pas je ook je voeding aan!

Gezond eten en veel sporten zijn vaste onderdelen in mijn leven. Toen ik twee jaar geleden met CrossFit begon at ik naar mijn idee goed, vermeed zoveel mogelijk suikers en pakjes uit de supermarkt. Ik kocht verse groente en experimenteerde met superfoods. Ik trainde in die tijd twee keer per week maar merkte dat ik maar langzaam vooruit ging in kracht. Een voedingsseminar bij CrossFit Hoorn bracht mij tot nieuwe inzichten. Ik startte een 30 dagen challenge van de dames van Love FitFood. Het doel was om mezelf in dertig dagen zo fit, sterk en gezond mogelijk te maken, gevoed door pure en eerlijke voeding. De gedachtes achter verschillende ‘eetwijzen’ kwamen aan bod: Paleo, Weston Price, Caveman, Low-carb etc. 30 dagen lang at ik geen suiker, zuivel, tarwe en alcohol.

Veel ‘diëten’ hanteren dezelfde methode, namelijk ‘clean-eating’ of te wel ‘schoon eten’, wat wil zeggen dat je voornamelijk onbewerkte producten tot je neemt, veel groenten, eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten met een lage glykemische index (GI = een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven hebben een lage glykemische index. Bijvoorbeeld peulvruchten en fruit.). Nog steeds eet ik volgens de clean-eating methode en heb ik de afgelopen tijd nog veel meer geleerd over voeding en mijn eigen lichaam.

Aanpassingen in je voedingspatroon
Het is belangrijk een doel voor ogen te hebben. Waarom wil je je voeding aanpassen? Dit kan zijn om aan te komen, af te vallen of in mijn geval het opbouwen van spiermassa. Wanneer je een duidelijk doel voor ogen hebt en de sterke wil er is kun je er voor de volle 100% voor gaan en bewandel je de weg naar succes uiteindelijk vanzelf. Trust me!

Na de zomer van 2015 kwam de start van 10 weken voedingsbegeleiding bij CrossFit Hoorn als geroepen. CrossFit Hoorn vindt gezonde voeding belangrijk en wil haar leden dan ook stimuleren hiermee aan de slag te gaan. De leden worden begeleidt door middel van een intakegesprek, voedingsschema’s op maat, 10 weken begeleiding en een voor,- tussen, -en na meting (huidplooimeting). In mijn komende blogs  vertel ik je hier alles over.

X. Martine

5 x clean eating recepten

clean eating recepten

Chocomuffins, voor de feestdagen!

Chocomuffins_recept