Het CrossFit Alfabet

Onmisbaar voor beginners!

Onzekerheid is niet gek als startende Crossfitter. Niet alleen al die sterke mannen en vrouwen in de box, ook de compleet vreemde taal die CrossFitters spreken maken je in het begin nogal onzeker. Maak je voor het eerst kennis met CrossFit dan vraag je je vast af: wat betekenen al die termen en afkortingen?

CrossFit Alfabet


CrossFit is bedacht door gymnasten in Amerika en daarom zijn alle termen Engels, dat maakt het nog lastiger. Speciaal voor jou als beginnende CrossFitter heb ik het handige CrossFit Alfabet uitgewerkt. Een lijst met CrossFit termen (afkortingen) inclusief korte uitleg van wat deze termen betekenen.

Bestudeer, leer uit je hoofd, print ‘m uit, lijst ‘m in en hang boven je bed. Het CrossFit Alfabet maakt jouw lessen stukken makkelijker.

Veel termen vragen om een stuk techniek en zijn daarom moeilijk uit te leggen. Dit moet je CrossFit trainer tijdens een les uitleggen en voordoen. Bij sommige termen heb ik filmpjes toegevoegd om je een idee te geven van de oefening. Ik streef ernaar om zelf filmpjes te maken van de oefeningen maar mijn techniek is nog niet altijd zoals het moet zijn 🙂

Oefenen, oefenen, oefenen!

CrossFit Alfabet

A.

AMRAP = as many reps as possible – voltooi zoveel mogelijk herhalingen/rondes binnen de gestelde tijd.

Een voorbeeld:

6 minuten AMRAP
5 deadlifts
10 pullups
20 double unders

Na 6 minuten is de tijd om en noteer je het aantal herhalingen/rondes die je hebt kunnen voltooien. 5 deadlifts + 10 pullups + 20 double unders = 1 ronde. Dus je eind score zou kunnen zijn: 2 rondes, 5 deadlifts, 5 pull ups.

B.

Benchmark = benchmark workouts komen vaak terug en bieden je de mogelijkheid om jouw CrossFit skills te testen en te vergelijken met de vorige keer. Wanneer je jouw scores van elke workout bijhoudt kun je je vooruitgang goed in de gaten houden.

The Girls’ zijn vaak korte maar beestachtige benchmark workouts. De namen van de workouts waaronder “Fran” en “Angie” zijn afgeleid van de naamgeving van orkanen. ‘The Heroes’ zijn workouts ter ere van overleden soldaten/militairen in dienst. Dit zijn vaak lange workouts met de bedoeling om je fitheid te testen.

Beyond the Whiteboard = een app waar je jouw scores kan bijhouden en fitness level kan meten. Het bijhouden van je scores werkt super stimulerend. Je ziet of je progressie boekt of dat je stilstaat. Met CrossFit doe je niet wekelijks dezelfde workouts, soms komt een workout pas maanden later weer terug. Niets leukers dan zien wat je de vorige keer hebt gepresteerd en daar ditmaal overheen gaan qua gewicht of verbeteren qua snelheid.

Barbell = de stang waarmee je gewichten lift.

BP = Bench press – bankdrukken. De meest mannelijke oefening als je het mij vraagt!

BS = Back squat – leg de stang met gewichten eraan achterin je nek en maak een squat.

BJ = Box Jumps – een box van 24 of 30 inch hoog. Tijdens een workout spring je op de box, strek je jezelf helemaal uit met je heupen naar voren en spring je er weer af.

BW/BWT = Bodyweight – lichaamsgewicht. Soms staat er BW of BWT bij een oefening. Het gewicht dat wordt voorgeschreven in deze oefening, is gelijk aan je lichaamsgewicht.

C.

CLN = Clean

C&J = Clean & Jerk

CFT = CrossFit Total – bestaande uit max. squat, press en deadlift.

C2 = concept 2 rowing machine (roeimachine)

CrossFit Games = de belangrijkste wedstrijd in de CrossFit wereld. Dé competitie waar het draait om de fitste man en de fitste vrouw op aarde. Een wereldwijde competitie waar iedereen aan kan meedoen. Lees meer over de CrossFit Games op de officiële website.

D. 

DL = Deadlift

DU = Double Unders – touwtje springen, in één sprong het touwtje twee keer onder je voeten door laten gaan.

E.

EM = Every minute. Gedurende een aantal minuten voer je iedere minuut een aantal reps van een oefening uit.

EMOTM = Every minute on the minute. Gedurende de even minuten van de workout voer je een aantal reps van een oefening uit en gedurende de oneven minuten van de workout voer je een aantal reps van een andere oefening uit.

F. 

FS = Front Squat – de stang met gewichten voor je houden, rustend op je schouders en een squat maken.

G. 

GTO = Ground To Overhead  – de stang vanaf de grond, boven je hoofd brengen.

H.

HSPU = Hand stand Push-Up – een handstand tegen de muur maken met push up

K. 

Kipping = een alternatief op de strict pull-up. Bij de kipping pull-up breng je de beweging voort vanuit het lichaam, om zo uiteindelijk met je kin boven de stang te komen.

KTE/K2E = Knees-2-Elbow – hangend aan een stang, met je voeten recht naar beneden hangend, je knieën vervolgens naar de ellebogen brengen.

KB = Kettlebell

M. 

Metcon = Metabolic Conditioning

Modified = geschaald naar jouw niveau

MU = Muscle-Up

N. 

OHS = Overhead Squat – de stang breed vast pakken en boven je hoofd brengen, vervolgens een squat maken.

P.

PR = personal record – persoonlijk record

PC = Power Clean

PP = Push Press – de stang met gewichten voor je houden, rustend op je schouders, door je knieën zakken en dan explosief omhoog brengen, boven je hoofd.

PU = Pull Up – hangen aan een stang, armen en benen recht naar beneden, dan je kin boven de stang brengen.

R.

Rep = repetition – een herhaling van een oefening

RM = Rep Max – het maximaal aantal herhalingen, je 1 RM is het maximaal haalbare voor een oefening, je 10RM is het maximaal haalbare voor de oefening maal 10

Rx’d  = zoals voorgeschreven, WOD gedaan zonder aanpassingen

S.

(P)SN = Power Snatch

Scaled = het schalen van workouts naar jouw persoonlijke niveau. Elke WOD is te schalen zodat je altijd alle workouts mee kunt doen.

T. 

Tabata = een workout waarin je gedurende 20 seconde een oefening uitvoert op extreem hoge intensiviteit, na de 20 seconden volgt er steeds 10 seconden rust. Vaak bestaat een tabata uit acht intervallen van in totaal 4 minuten.

TTB/T2B = Toes-to-bar – hangen aan een stang, armen en benen recht naar beneden, vervolgens je tenen naar de stang brengen.

V. 

Volledige (heup) extensie = volledig uitstrekken, een voorbeeld hiervan is de Box Jump waarbij je je heupen volledig dient te strekken wanneer je op de box staat, voordat je weer van de box afspringt.

W.

WOD  = Workout Of the Day

Lees ook het artikel: Wat is een WOD?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.