Eetdagboek #1 – de basis

Na mijn blog Wat, wanneer en hoeveel eet ik als Cross(Fit) woman? kreeg ik veel leuke reacties en ook vragen over mijn voedingsschema’s. Zelf heb ik ontzettend veel gehad aan de 10 weken voedingsbegeleiding van CFH. Dankzij de vaste richtlijnen in mijn voedingsschema’s weet ik nu precies wat ik moet eten en ook waarom. Nu dat besef er is zoek en verzin ik zelf recepten om variatie te brengen in mijn voedingsschema’s eetgewoontes. Dit kan prima, zolang ik maar wel de 30% eiwitten 40% koolhydraten en 40% vetten binnen krijg op een dag. Graag deel ik wekelijks mijn eetdagboek met je, vandaag de basis.

De basis
De afgelopen jaren heb ik mijn eetgewoontes aangepast en ben ik volgens het clean eating principe gaan eten. Dit betekent het eten van puur en onbewerkt voedsel. Daarnaast wil ik van alle voedingsstoffen (eiwitten, vetten en koolhydraten) de optimale hoeveelheid binnenkrijgen, niet te veel van het één en niet te weinig van het ander.

Eetdagboek 1

Waar zijn de groentes, het vlees, de noten, de superfoods en de cheats? Natuurlijk eet ik meer dan wat er op bovenstaande foto staat maar dit is een greep uit de producten die ik gebruik.

  • Oatmeal van het AH merk – super goedkoop en net zo goed als de duurdere merken.
  • Superfood wafels en pindakaas van de Body & Fitshop – beide producten bevatten minder suikers dan de producten in de supermarkten.
  • Green jasmine van Yogi Tea – deze biologische thee is fris, stimulerend en inspirerend.
  • Veel fruit maar eigenlijk zou er ook veel groente moeten liggen, want van beide eet ik veel. Heel veel.
  • Ei, de makkelijkste manier om eiwitten binnen te krijgen.
  • Rijst, quinoa en kruiden zijn verder de basis ingrediënten van mijn dagelijkse maaltijden.


Zuivel en gluten
In het verleden heb ik ook getest wat het mijden van zuivel en gluten met me doet. Ik heb bekeken hoe mijn hormonen reageren op anders eten. Onze hormoonhuishouding is ontzettend belangrijk omdat het zo’n beetje alle lichaamsprocessen reguleert. Voeding kan effect hebben op hoe we eruit zien, of je je fit voelt en of je goed presteert. Het mijden van zuivel betekent voor mij een betere huid. Ik heb soms een moeilijke huid, zuivelproducten en ook varkensvlees versterkt dit. Ik vermijd dit tegenwoordig zoveel mogelijk. Wel ben ik een echte kaaskop dus toast met port-du-salut is dan ook één van mijn favo cheats!

Glutenvrij eten is voor mij niet noodzakelijk. Ik heb geen glutenallergie of glutenintolerantie. Gluten is een eiwit tarwe. Het bestaat uit twee onderdelen, glutenine en gliadine. Glutenallergie is een allergie voor glutenine. Mensen met een gluten allergie reageren heftig op het eten van tarwe, rogge en gerst.

Glutenintolerantie daarentegen komt voor wanneer het lichaam gluten verward voor schadelijke bacteriën. Het immuunsysteem probeert de gluten aan te vallen: dit zorgt voor vermoeidheid en verlaagt de weerstand. Tegenwoordig eten steeds meer mensen glutenvrij, er zijn veel mensen die brood niet goed kunnen verdragen, en zich beter voelen met een glutenvrij dieet.

In mijn glutenvrije periode merkte ik dat ik minder snel vermoeid was en nooit meer een opgeblazen gevoel had. Wat ik wel heb bij het eten van brood, en ook bij het eten van pasta’s. Ik eet nu nauwelijks meer brood en mis het gek genoeg ook niet. Ik ben gek op brood maar lunch nu met een heerlijke gevulde salade of warme maaltijd. Ik weet waarom ik het laat en dan verlang je er ook minder snel naar.  Af en toe eet ik wel brood, niet dagelijks maar in het weekend of met een etentje bijvoorbeeld. En dan is het prima te verdragen.


Water
Dagelijks drink ik minimaal zo’n 2 a 3 liter water. Water zorgt ervoor dat je organen optimaal functioneren en water zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen.

Zeker op dagen dat ik train probeer ik meer water te drinken. Daardoor moet ik vaak naar de WC, dat klopt. Niet altijd handig maar hee je kunt je blaas trainen!

Het drinken van frisdranken en sapjes past niet in het clean eating principe en doe ik dus ook niet. Ik drink groene thee, water en spa rood. Saai hoor ik je denken maar de toegevoegde kleurstoffen en suikers in frisdranken vreten energie en water met een smaakje vind ik een goede vervanging!

Probeer het eens, water met citroen, munt en basilicum. Of water met rood fruit?


Water met munt en citroen

Water met blauwe bes


Thee
Waar velen van jullie s‘ochtends koffie nodig hebben, drink ik liever een kop groene thee wat meteen mijn bewustzijn scherpt. Groene thee verhoogt je stofwisseling. Door de catechine en cafeïne die in de thee zit krijgt je stofwisseling een boost. Ook koffie (zwart, zonder suiker!) heeft een stimulerend effect op je stofwisseling, ik kan er alleen niet meer tegen…

Ik hield altijd enorm van koffie maar van de een op andere dag kreeg ik een reactie op waarschijnlijk de cafeïne. Het gevolg na het drinken van een kop koffie was dat ik hartkloppingen kreeg. Heel naar. Zodra ik een kop koffie drink weet ik dat ik me daarna niet goed voel dus neem ik het liever niet. Starbucks koffie is mijn guilty pleasure. 100% cheat, dus neem ik vaak meteen die met karamel en inderdaad melk! Het gevolg is een stuiterende Martine, dat neem ik heel af en toe voor lief… It’s worth it! 😉


Kruiden
Gek ben ik op allerlei soorten kruiden! Sinds ik meer met kruiden ben gaan experimenteren zijn mijn gerechten spannender en lekkerder geworden. Bijkomend voordeel wil dat pittig eten zorgt voor een verhoogde stofwisseling. Dus lekker pittig maken die soep, curry of ovenschotel. 

In de Markthal van Rotterdam heb ik laatst heerlijke kruiden gekocht bij Spices of Marrakech en yes ik werd zo blij toen ik ontdekte dat ze zo slim zijn om de kruiden ook online te verkopen. Dit bespaart me een ritje naar Rotterdam, en toch kan ik genieten van de heerlijke kruiden mixen.

De Marrakech mix is nu mijn favoriet. Ik gooi de kruiden over mijn salades, kip en zoete aardappel ovenschotel.

Eetdagboek 1

Tot zover mijn Eetdagboek #1

Dit is alleen nog maar de basis van mijn eetgewoontes, in mijn volgende eetdagboek vertel ik je meer over de verschillende voedingsstoffen en deel ik lekkere gerechten met je! Die zoete aardappel ovenschotel bijvoorbeeld?

Mijn eetgewoontes leren mij waarom ik op deze manier wil blijven eten. Ik word nog fitter en sterker, krijg een positieve mindset en sta elke dag energiek in het leven. Ik geniet van lekker eten en dat kan dus ook gezond en bewust!

5 x HET BESTE ETEN VOOR SPIEROPBOUW

En nee, vrouwen kunnen niet zo groot worden als mannen – wel zo sterk 😉

  1. Eet mager dierlijk eiwit – kip, kalkoen of mager rundvlees
  2. Eet eieren, de beste bron van eiwitten. Niet zo slecht voor je cholesterol zoals altijd beweerd werd!
  3. Noten en zaden bevatten gezonde vetten en eiwitten. Kies wel voor de ongezouten variant.
  4. Ook Avocado bevat gezonde vetten én een avocado bevat 7 tot 9 gram eiwit per stuk!
  5. Vis bevat veel eiwitten. Eet het liefst alleen in het wild gevangen vis (vele malen magerder dan gekweekte soortgenoten), en vis die is voorzien van het keurmerk MSC. Dat betekent dat de vis duurzaam is gevangen. Doen we ook nog iets goeds voor het milieu met z’n allen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.