Workout 16.1 CrossFit Open

Donderdagnacht, 26 februari 2016, het is eindelijk zo ver. Workout 16.1, de eerste workout van de CrossFit Open wordt officieel bekend gemaakt. Live is te zien hoe topatleten Emily Abbott en Chyna Cho het tegen elkaar opnemen in NorCal CrossFit, Californië.

Workout 16.1

CrossFit Open workout 16.1

Vrijdagochtend stond mijn wekker om 7.00 uur. Al voordat mijn wekker afging was ik wakker en checkte ik workout 16.1 online. Een lange en pittige workout, maar wel leuke oefeningen die ik beheers. Blij stapte ik uit bed, ik had er meteen zin in. CrossFit Hoorn doet de workouts  de komende 5 weken net zoals de meeste CrossFit boxen op zaterdag maar dat lukt mij deze keer niet. Samen met 3 andere leden doe ik workout 16.1 vandaag, vrijdag 26 februari.

Ik start de ochtend met een goed vullend ontbijt. Twee eiwit pannenkoeken met pindakaas en blauwe bessen. Voordat ik wegga om 10.00 uur neem ik nog 4 rijstwafels met kip en avocado. Op dit krachtvoer moet ik het gaan doen!

Let’s get ready for 16.1
Eenmaal in de box aangekomen beginnen we met het klaarzetten van workout 16.1. Mijn trainer berekent de afstand van 25-ft. om naar het aantal meters en zet pionnen neer om de 5-ft. daarna leggen we de bars neer en de gewichten. Klaar om van start te gaan. De andere drie leden doen de geschaalde of master versie, wat inhoudt dat zij de lunge doen met minder gewichten en 8 jumping chin-over-bar pull-ups doen in plaats van 8 chest-to-bar pull-ups. Zo is de workout naar een ieders niveau te schalen.

Fun for everyone!


Stoer zeg ik dat ik wel wil beginnen, dan ben ik er maar vanaf. De tijd wordt ingesteld op 20 minuten. Het aftellen begint… 3, 2, 1. Workout 16.1 is een feit. Daar ga ik!

Workout 16.1 doe ik rx’d, zoals voorgeschreven. De eerste beweging is de overhead walking lunge, dat betekent dus dat ik 30 kilo boven mijn hoofd moet weten te houden. Deze oefening doen we bijna nooit tijdens een training dus ik vind het best wel spannend. Het gewicht boven mijn hoofd houden is zwaar. Vooral de eerste ronde heb ik moeite met het vinden van mijn balans. Ook is het zoeken hoe ik de lunge het beste kan maken. Als ik 5 grote stappen maak ben ik aan de overkant, dus al snel probeer ik mijn stappen zo groot mogelijk te maken. Heb ik nu voordeel dat ik lange benen heb? Toch is balans houden heel lastig, maar na 2 rondes gaat dit stukken beter. Belangrijk is dus spanning houden op de armen en schouders, de bar recht boven me houden en rustig aan want het is een lange workout. Ik moet niet al in de eerste 5 minuten mijn energie verspillen.

CrossFit Open workout 16.1 CrossFit Open workout 16.1

Na de eerste meters lunge volgen de 8 burpees. De burpee maak je met je hoofd gericht naar de bar en vervolgens maak je elke keer een sprong over de bar. Dat is één! De brupees vragen altijd enorm veel energie. Mijn hartslag zit meteen ontzettend hoog en zet dan maar weer door. Gelukkig zegt er altijd een stemmetje in mijn hoofd, doorgaan!

Tussen de oefeningen door neem ik pauze, even een paar seconde en dan ga ik weer van start. Opnieuw de overhead walking lunge, nu de weg terug. Dit is zwaarder omdat ik vermoeider ben van de burpees. Als laatste volgen de chest-to-bar pull-ups. Deze vind ik nog het spannendste. Ik weet dat ik deze beheers, maar lukt het mij zoveel herhalingen? De eerste ronde maak ik sets van 4-2-2, de volgende rondes zijn dit sets van 3-2-1 en na 3 rondes maak ik er steeds maar 1. Zo zwaar! Op een gegeven moment was ik de swing kwijt en wist ik gewoon totaal niet meer hoe ik überhaupt een chest-2-bar pull-up  moest maken. Het fijne daarvan was wel dat ik meer rust pakte en vervolgens weer de volle kracht had om de overhead walking lunge achter elkaar te maken.

CrossFit Open workout 16.1 CrossFit Open workout 16.1

It’s a wrap!
Moe en voldaan lig ik uitgeteld op de grond bij te komen van deze workout. De motiverende woorden van mijn coach/judge en toeschouwers geven mij een enorme boost tijdens zo’n workout. We waren met een kleine club dus ik weet: er wordt naar je gekeken, maak er wat van!! En dat heb ik gedaan, ik ben blij met de 135 reps (herhalingen) die ik heb kunnen maken.

It was hard & fun!

Vandaag heb ik nog steeds een beetje spierpijn. Mijn armen voelde de eerste twee nachten verzuurd aan. Ik had een naar gevoel in mijn linkerarm, toch de zwakke arm die veel te voorduren heeft gekregen. In deze workout komt er veel aan op je armen!

That hurts!
Auwww mijn billen! Ook die waren het hele weekend goed aanwezig. Eén tip, wil je mooie en stevige billen? Doe deze workout dan regelmatig, mijn billen stonden na de workout echt on fire maar voelen nu strakker dan nooit tevoren 😉

Op naar workout 16.2 aankomende zaterdag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.