Een CrossFit competitie, gewoon doen!

In maart schreef ik wekelijks over de populairste CrossFit competitie wereldwijd, de Reebok CrossFit Games. Vijf weken lang, elke zaterdag weer stond ik mezelf uit te sloven in de CrossFit box samen met mijn CrossFit buddies. Het waren slopende zaterdagen want je vraagt net even meer dan anders van jezelf tijdens een WOD. Denk je eindelijk yes een vrije zaterdag, staat de volgende CrossFit competitie alweer voor de deur. Time to quit? Noway, BEAST MODE ON!

CrossFit competitie - Cross My Heart

Waarom meedoen aan de Tiglon Series?
Tiglon is dé Nederlandse CrossFit competitie waar het gaat om de fitste all-round atleet van Nederland. Sinds 2015 is deze CrossFit competitie in het leven geroepen en nu al razend populair. Zaterdag, 9 april ’16, organiseerde mijn box de Tiglon kwalificatiedag. Het gaat erom dat je 3 kwalificatieworkouts volbrengt achter elkaar. In oktober 2015 deed ik ook mee aan de kwalificatiedag samen met nog 134 vrouwen. Ik kijk het net weer terug en ik eindigden toen op plek 30, lang niet gek! Dit jaar is de concurrentie echter veel sterker. Ik kan je alvast zeggen, ik heb zeker wel progressie gemaakt maar eindig dit keer op nummer 72 bij een deelname van 141 vrouwen. Wauw, die vrouwen zijn sterk!! Maar doe ik mee omdat ik denk dat ik kans maak om mezelf te kwalificeren voor de competitiedag? Nee, ik doe mee omdat de sfeer op zo’n dag altijd zo super goed is. Je wordt gejureerd en daardoor voel ik mezelf een echte atleet voor een dag. En iedereen moedigt elkaar aan waardoor ik nog harder ga en alles geef. Dat is waarom ik mee doe, CROSSFIT IS FUN!

CrossFit competitie - CrossFit Hoorn


WOD 1.
Energiek word ik wakker. Het idee dat ik zo weer ga knallen maakt me hyper. Ik pak mijn tas, maak mijn power ontbijt, neem een banaan, bananen cake, eiwit shake en water mee voor tussendoor. Let’s go, op naar de box.

Iedereen is hyper merk ik. We hebben er allemaal zin in en doordat ik gejureerd word ben ik ook altijd een beetje zenuwachtig. De coaches en judges bouwen de eerste WOD op, de regels worden uitgelegd en daar gaan we. Ik zit in de laatste groep dus kan eerst bij mijn mede CrossFitters kijken en hen aanmoedigen!

WOD 1 bestaat uit  10 MINUTEN AMRAP.

2 rondes van 8 burpee box-jumps up & over (box-faced). Maak een burpee met je gezicht naar de box, spring op de box en er weer af en maak opnieuw een burpee. Maak 8 deadlifts (60kg) en vervolgens 8 pull-ups.

Vervolgens 2 rondes van 8 burpee box-jumps up & over (box-faced)
Maak 8 deadlifts (60kg) en vervolgens 8 chest-to-bar pull-ups.

Heb je nog tijd over? Maak dan 8 burpee box-jumps up & over (box-faced). Maak 8 deadlifts (60kg) en 8 ring muscle-ups.


CrossFit competitie - Cross My Heart
Ik heb 4 rondes gemaakt plus 6 burpees in de vijfde ronde. Een nette score, ik hoopte vier rondes af te kunnen maken en dat heb ik gedaan! Een happy gevoel na WOD 1, maar wel meteen een aanslag op mijn lichaam dus meteen opladen voor WOD 2.


WOD 2A.
Er zit aardig wat tijd tussen de WODs omdat er afgebouwd en weer opgebouwd moet worden en ik nog de andere groepen moet afwachten. Ik kleed me weer goed aan na WOD 1, ik moet warm blijven en niet te snel afkoelen. Ook eet ik wat en drink voldoende water.

CrossFit competitie - Cross My HeartWOD 2 bestaat uit 2 gedeeltes. We krijgen 6 MINUTEN de tijd voor een 1RM complex van 1 clean + 1 jerk + 1 hang clean + 1 jerk. Daarna direct door naar WOD 2B. We krijgen 2 minuten rust.

Mijn 1RM zet ik op 58kg. Een nieuw PR! Ik hoopte op 55 kilo dus ik ben ontzettend blij met dit resultaat. Mijn armen zijn al redelijk verzuurd maar ik moet door naar WOD 2B en die bestaat uit 6 MINUTEN AMRAP:

10 kettlebell (16kg) walking lunges
30 double-unders
3-6-9-12-etc. handstand push-ups

De kettlebel walking lunges gaan goed maar bij de double-unders verlies ik tijd. Dit is elke WOD weer lastig voor mij. Echt een punt wat ik het komende jaar wil verbeteren. De eerste ronde maak ik af maar bij de tweede ronde willen mijn armen al niet meer. De eerste handstand push-up maak ik met moeite. Ik zak helemaal in. Ineens lijkt alle kracht uit mijn armen gezogen. Ik push er nog 2 handstands uit en dan is het tijd. Geen vette score, 2 onderdelen waar ik gewoon echt nog aan moet werken.


WOD 3.
Mijn bananencake heb ik uitgedeeld en inmiddels voor een groot deel zelf opgegeten. Ik mis een normale lunch met bijvoorbeeld kip, quinoa en groente. Volgende keer moet ik beter inschatten wat ik nodig heb. Het is een lange dag en dan moet ik gewoon goed blijven eten en drinken. Ik voel nu heel erg dat mijn energie op raakt, en ik moet WOD 3 nog doen! Ik begin te gapen, dat is toch erg!

Gelukkig mag ik iemand jureren en dus hard aanmoedigen waardoor ik gefocust ben en ik weer energie krijg.

Dan ben ik zelf aan de beurt. We hebben steeds 10 minuten de tijd om ons op te warmen en voor te bereiden op de WOD. Deze tijd neem ik om mezelf te focussen. Ik zeg tegen mezelf dat dit de laatste WOD is en een laatste keer alles uit mezelf moet halen wat erin zit. Ik heb een duivels stemmetje in mijn hoofd die zegt: ik wil niet meer, ik ben moe, ik heb genoeg uitgesloofd en wil gewoon naar huis. Niet tof, vanaf dat moment denk ik alleen nog maar positief. Positiviteit geeft mij energie en energie geeft me kracht. Kom maar op!

Daar ga ik 14 MINUTEN AMRAP, wat betekent dat ik over een kwartier gewoon al klaar ben!

10-20-30-40-etc. herhalingen: wall-balls (6kg)
toes-to-bars
snatches (30kg)

CrossFit competitie - Cross My Heart CrossFit competitie - Cross My Heart CrossFit competitie - Cross My Heart

Finish! De positiviteit heeft geholpen. Ik ging heel diep en werd zelfs kwaad omdat mijn judge me een aantal keren een no rep ( = een herhaling die niet telt omdat ze niet goed zijn uitgevoerd) achter elkaar gaf bij de wall balls. Natuurlijk was ik kwaad op mezelf, ik gooi toch zelf niet hoog genoeg.

De agressie die vooruit komt uit het behalen van een aantal no reps heb ik nodig om nog even het uiterste uit mezelf te halen: je gaat nu niet opgeven, je bent er bijna!

Bij ronde 3 waar ik van alles 30 herhalingen moet maken eindig ik op 10 snatches. Van te voren had ik gedacht deze ronde na 14 minuten af te hebben, maar ik weet dat ik alles heb gegeven plus een beetje meer dus ik ben tevreden!

WOD 4.
WOD 4?? Er waren toch maar 3 workouts? Klopt, workout 4 bestaat uit Bier en Pizza. The best part, right? Nou ik drink helemaal geen bier maar na een hele dag sporten wil ik de dag nog wel even goed afsluiten met elkaar. De zon schijnt dus we gaan lekker buiten zitten met z’n allen. Pizza heeft nog nooit zo lekker gesmaakt 😉

Wil jij je ook eens een echte atleet voelen?
Doe mee aan een CrossFit competitie in jouw box.

It’s serious fun!

X.Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.