Waarom jij een Foam Roller zou moeten gebruiken!

De foam roller was mij nooit zo bekend. Ik zie ze wel staan in de CrossFit box, maar wat moet ik doen met zo’n holle rol met stekels? Op advies ben ik de foam roller toch gaan gebruiken. Het resultaat: mijn foam roller is onmisbaar geworden in mijn trainingsroutine.

Waarom een Foam Roller gebruiken?

De afgelopen twee jaar heb ik veel geleerd over mijn eigen lichaam. De intensieve CrossFit trainingen hebben mij sterker en energieker gemaakt. Daarnaast heb ik veel over voeding geleerd en zelf ondervonden wat voeding en sporten met me doet. Waar ik me niet of nauwelijks mee bezig heb gehouden is onderhoud plegen aan mijn eigen lichaam. Als je toch nergens last van hebt, waarom zou je dan denken aan herstel?  

1.  Herstel van de spieren
Een pijnlijke constatering toen ik weer geblesseerd raakte was wel dat ik te weinig onderhoud pleeg aan mijn lichaam. Hardlopen, CrossFit, bij elkaar train ik soms wel 6 keer per week. Als je vaker dan één keer in de week intensief traint is het goed om ook geregeld onderhoud te plegen aan je lichaam. Je telefoon vraagt toch ook af en toe om een nieuwe update, even resetten en jezelf opladen dus!

Een sportmassage is heerlijk maar de foam roller is een goed alternatief voor thuis!

De eerste keer dat ik de foam roller gebruik doet het veel pijn. Ik doe vast iets verkeerds is mijn eerste gedachte. Onderzoeken op internet zeggen dat dit helemaal niet verkeerd is en ik er juist veel baat bij kan hebben. Even door de zure appel heen bijten dus!

Foam Roller Recovery Hero

Deze zachte foam roller heeft verschillende profielen, elk met een andere uitwerking. Geschikt voor een lichte massage. Te gebruiken door sporters van verschillende niveaus. Lengte 33cm, gewicht 850 gram.

2.  Verwijdert pijn, knopen en verklevingen in de spieren
Het gebruik van de foam roller heeft als doel om trigger points te verwijderen. Een trigger point is een knoop of verkleving in de spieren die pijnlijk of vervelend aanvoelt.

3.  Maakt de spieren losser
Door het masseren van deze trigger points ontspannen de spieren en zorg je ervoor dat het gebied rondom de trigger point weer beter doorbloed raakt. De flexibiliteit in je spieren neemt weer toe.

4.  Verbetert de flexibiliteit
Ons lichaam bevat een aantal lagen in de weefsels, deze lagen worden fascia genoemd. De fascia zorgen voor een flexibel skelet. In een optimale situatie zouden de weefsels mooi glad en flexibel moeten zijn. Dit zorgt ervoor dat de spieren, zenuwen en organen normaal kunnen functioneren. De verklevingen in het spierweefsel zorgen ervoor dat een spier niet goed kan functioneren. De spier gaat dan klachten geven zoals pijn en stijfheid. De foam roller zorgt voor mooie gladde en flexibele spieren. Bron. doornbosfysio

5.  Voorkomt blessures
Hoe meer trigger points in de spier, des te minder goed deze spier functioneert. Wanneer de spier minder goed functioneert nemen andere spieren de taak over. Dit kan leiden tot overbelasting, een verkeerde houding of techniek en uiteindelijk tot een verhoogde kans op een vervelende blessure. Wees lief voor je lijf! Pleeg regelmatig onderhoud aan je lichaam. Gebruik de foam roller consequent. Het kost je maar 5 a 10 minuten van je tijd.

6.  Goedkoper alternatief voor professionele massages
So true, natuurlijk is een massage gegeven door een professional heerlijk. Af en toe mag je jezelf hier ook mee verwennen. Maar je lichaam heeft veel meer onderhoud nodig dan die jaarlijkse massage. De foam roller is dus een perfect alternatief!

Hoe moet ik een Foam Roller gebruiken

Wanneer grijp ik naar de rol?
Foam rollen kan op verschillende momenten gedaan worden, als onderdeel van de warming-up, tijdens de training, als onderdeel van de cooling-down en bij het voelen van spierpijn.

Pijnlijk maar effectief!
Het grote voordeel van foam rolling is dat je het overal en altijd kan doen. De lichte rol kan je overal mee naartoe nemen en bij gebruik ben je je eigen masseur! Zoals gezegd voelt het begin pijnlijk maar nadat je de eerste weken achter de rug hebt, zal het eenvoudiger en aangenamer zijn. Hoe aangenamer het foam rollen voelt, des te hoger de kwaliteit van je spieren.

De Foam Roller van Recovery Hero

Welke foam roller gebruik ik?

De basis foam roller voor beginners van Recovery Hero. www.recoveryhero.nl

Foam Roller en PUMA outfit

Wees lief voor je lijf!

X.Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.