Gewichtheftoernooi? I’ve done it!

Het is zondag 12 juni 6:00 en mijn wekker gaat. 6:00 opstaan op zondag voelt niet normaal. Mijn lijf schreeuwt: ’Blijf liggen!’, maar mijn hoofd is al klaarwakker. Ik ben excited en gespannen. Vandaag doe ik mee aan het Tovmasjan Weightlifting Invitational, het CrossFit gewichtheftoernooi voor teams. Het is het derde Tovmasjan toernooi maar ik doe dit jaar voor de eerste keer mee. Wat kan ik verwachten van een gewichtheftoernooi? Ga ik keihard falen of behaal ik een PR? Natuurlijk ga ik voor dat laatste!

gewichtheffen

Yes, mijn deelname aan een gewichtheftoernooi kan ik afvinken van mijn to do! Plus, het smaakt naar meer!


Doelen
Begin 2015 zei ik op mijn werk dat ik ooit aan een gewichtheftoernooi mee wilde doen. De blikken die ik toen kreeg zijn onbeschrijfelijk. Lacherig werd mij gevraagd of ik serieus was. Ik moet zeggen dat gewichtheffen nooit mijn favoriete onderdeel is geweest van CrossFit maar je komt er niet onderuit. Toen ik net met CrossFit begon dacht ik dat alleen kleine, sterke vrouwen zwaar konden liften. Ik begon vanaf nul met een lege barbell.

Eerlijk gezegd zag ik mezelf niet zoveel mogelijk gewichten boven mijn hoofd tillen, ik deed het om fit en strak te blijven. But hey! Things can change!

Gewichtheffen heeft alles te maken met techniek en toen ik merkte dat dit mijn zwakste onderdeel was tijdens CrossFit dreef het mij juist om hier beter in te worden. Ik ben structureel gaan trainen en doelen gaan stellen. Het eerste doel heb ik ruim een jaar later behaald, door mijn deelname aan het CrossFit gewichtheftoernooi Tovmasjan Weightlifting.

OLY
De technieken leer ik tijdens de speciale OLY uurtjes in de CrossFit box. Dit uur is gericht op Olympisch gewichtheffen. Naast mijn trainer Chris geeft Dio Deegenaars, wereldkampioen gewichtheffen, les in onze box. Helaas lukt het mij niet om vaak op dit uur aanwezig te zijn, maar van hem valt echt zoveel te leren. Tijdens OLY leren we stap voor stap de juiste technieken aan. Net als met autorijden dacht ik: dit leer ik nooit! Maar ook het aanleren van deze technieken gaat mij steeds beter af. Het gaat alleen bij de één sneller dan bij de ander.

Tijdens het gewichtheftoernooi moeten we twee oefeningen doen. De Snatch en de Clean & Jerk. Bekijk de video’s hieronder van beide oefeningen en leer meer over de technieken.

The Clean & Jerk
In de volgende video voert atlete Brooke Ence de Clean & Jerk perfect uit. Hierin zie je heel goed haar techniek om deze oefening zo mooi uit te voeren. Learn from the pros! 

PR in the pocket
Terug naar zondag. Zoals gezegd is Tovmasjan Weightlifting een CrossFit gewichtheftoernooi voor teams. Je schrijft je in met een team van 4 personen. Ik ben gevraagd om mee te doen door drie sterke chicks in mijn box. Zij willen mij erbij? Nou dan kan ik geen nee zeggen! Deze chicks zijn echt goed en liften echt wel een stuk zwaarder dan dat ik doe, maar dat maakt ze niets uit. Power vrouwen!

Vanuit CrossFit Hoorn gaan we met vier teams naar CrossFit Keistad in Amersfoort. Het beloofd een lange dag te worden want om 8:45 moeten we al aanwezig zijn voor het weegmoment. Ons gewicht wordt opgeschreven en daarmee wordt bepaald in welke gewichtsklasse we zitten. Eén voor één gaan we naar binnen om te wegen. Op dat moment moeten we ook al aangeven met welk gewicht we op beide disciplines willen beginnen. Hier heb ik uiteraard al over nagedacht, en nu kan ik niet meer terug. We staan om 12:30 ingedeeld om te starten met de Snatch.  Elke atleet heeft dan drie pogingen om een zo hoog mogelijk gewicht te verplaatsen. Een onderdeel wordt gewonnen door diegene die binnen een gewichtsklasse het grootste gewicht omhoog brengt, geteld wordt alleen de best geldige poging in iedere discipline.

gewichtheffen, gewichtheftoernooi

Tijdens de warming up voel ik een gezonde spanning. Ik heb er zin in en ben overtuigd dat het me gaat lukken. Omdat ik het laagste gewicht heb van mijn groep moet ik alle drie de pogingen achter elkaar maken. Ik stap het plateau op en sluit me af van het geluid en alles en iedereen om me heen. Ik kijk van de jury naar de klok. De klok telt af 3, 2, 1… Poging 1 is 35kg Snatch, deze haal ik met gemak. Yes! Er zit steeds een minuut tussen mijn pogingen. Ik kan me niet heel lang opladen maar dit is juist goed. Geen afleiding. De 2e poging is 40kg, geen PR maar wel een gewicht die ik vaker niet haal dan wel. De tweede poging gaat ook goed, yes! Dan door naar de laatste poging. Er wordt gevraagd of ik voor 42kg of 43kg wil gaan. Ik ga voor save mijn eerste toernooi, ik kies 42kg. Dit lukt me ook. Ik ben blij! Mijn eerste PR in the pocket. De andere chicks starten met 45kg maar daar moet ik niet teveel naar kijken. Altijd uitgaan van je eigen kracht en kijken naar je eigen prestatie.

Wie had ooit gedacht dat ik hier zou staan?

De tweede discipline is de Clean & Jerk. Ik start op 50kg. Wederom mag ik alle drie de pogingen achter elkaar maken. Van 50kg ga ik naar 55kg en van 55kg ga ik naar 60kg. Alle drie de pogingen slagen. Ik ben heel blij, dit is me nog niet eerder gelukt!

Twee PR’s in the pocket!

Trots ben ik op de andere CrossFit Hoorn chicks. Damn they are strong! Met onze PR’s op zak kijken we naar de heren die ook het beste uit de kast halen voor het oog van de jury. De luide kreten en het kabaal van de barbell op de grond geeft aan hoeveel zij geven. Er zijn overigens teams uit het hele land waaronder Alkmaar, Amsterdam en Rotterdam. Onze master Dio zet weer een geweldige prestatie neer door als eerste te eindigen en met een trofee naar huis te gaan. Ook onze Jasper heeft een knappe prestatie neergezet met een zesde plek in zijn categorie. Iedereen mag trots zijn vandaag. Samen hebben we weer lekker geknald en het maximale gegeven!

Met deze toffe mensen, our strong community, sluiten we de dag af in de Amersfoortse Foodhallen.

4 Gewichthef Tips voor Beginners

  1. Eat, Sleep, Lift

Rust tussen je trainingen door is ontzettend belangrijk. Je spieren moeten de kans krijgen om zich te herstellen. Als je dus net begint moet je opbouwen. Start met 2 trainingen in de week en houd de gewichten laag. Door hard te trainen en goed te eten wordt je sterker maar met voldoende slaap behaal je pas echt resultaten.

Of je doel nu is om strakker te worden of juist meer spiermassa te krijgen, je spieren moeten voldoende hoeveelheid energie hebben. Naarmate je meer gaat trainen vereist dat je meer calorieën inneemt dan je verbrandt gedurende de hele dag. Het is belangrijk te luisteren naar je lichaam en verschillende dingen te proberen en te kijken wat voor jou werkt. Ieder lichaam is anders, dus je moet de juiste balans van training en eten vinden. Doe wat werkt voor jou!

  1. Handhaaf een goede vorm

Een goede vorm bij liften is van groot belang voor het voorkomen van blessures en de opbouw van spieren. Luister goed naar je trainer en probeer de juiste technieken onder de knie te krijgen. Het bekijken van video’s helpt. Film je zelf ook eens en bekijk jouw vorm. Hier leer je ontzettend veel van.

  1. Ademhalen

Je ademhaling onder controle houden is van belang bij een optimaal resultaat. Je adem is het eerste punt van stabiliteit voor een lift. Adem in door je buik, vlak voor je gaat liften. Adem dan krachtig uit als je begint het gewicht te verplaatsen.

  1. Kijk naar je eigen prestatie en wees trots!

Wees niet beschaamd om een lichter gewicht te gebruiken, alleen maar omdat andere om je heen veel meer gewicht tillen. Vergeet niet: zij begonnen ook ooit met niets! Wees gefocust op je eigen prestatie en wees trots bij elke PR die je behaalt.

Laat me weten wat je van mijn artikel vindt en of je zelf doelen hebt op het gebied van gewichtheffen!
X.Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.