Helweek: dag 1, 2 en 3

Het is zondagochtend 5:00 uur en mijn alarm gaat af. Je leest het goed, zondagochtend 5:00 uur. Het eerste wat ik denk is: ‘Nee.. niet nu al, ik blijf liggen hoor!’ Ik heb een drukke week achter de rug met zaterdag als hoogtepunt. Deze Event Manager verzint het om een event te organiseren, vlak voor haar Helweek. Wat een timing! Toch gaat direct de knop om: ‘Yes de Helweek begint!’ Ik spring uit bed. ‘Ik ga dit zo goed mogelijk doen én volhouden.’

Helweek? Wat houdt dit in? Lees het hier!

Helweek

Dag 1. Zondag – Pak je slechte gewoontes aan

De eerste dag van de Helweek begint met de focus op gewoontes. Bewustwording van je gewoontes is essentieel als je jezelf wilt verbeteren. Normaal draai ik me om 5:00 uur graag nog even om, vandaag dus niet. Het is tijd om mijn gewoontes te doorbreken en dat lukt al aardig goed want ik slaap niet thuis. Na het event in Hilversum rijd ik naar vrienden in Capelle aan den IJssel omdat ik de volgende dag werk in Ahoy Rotterdam.

Wel gek, lig ik hier in een vreemd bed om 5:00 uur ‘s ochtends. Ik neem de dag alvast door, zodat ik weet wat ik kan verwachten. Doe een 20 minuten workout, fris me op en maak mezelf helemaal ready voor de dag. Even over zessen wordt de kleine van mijn vriendin wakker en gaat ze met hem naar beneden. Stiekem vind ik dat heel fijn, we maken samen een healthy ontbijt en om 8:00 uur rijd ik naar Ahoy Rotterdam.

Vandaag is er veel nieuw voor me. Een nieuw event, nieuwe mensen, nieuwe werkzaamheden en een nieuwe omgeving. Een mooie uitdaging. Ik voel me erg goed, energiek en ik heb er zin in. De dag vliegt voorbij. Ik krijg complimenten dat ik me zo snel heb aangepast en spreek af dat ik er volgend jaar weer bij ben. Met mezelf spreek ik af dat ik rustig naar huis rijd, geen stress in de auto. Normaal kan ik me erg laten opfokken door andere weggebruikers en files. Vooral wanneer ik snel thuis wil zijn. Ik zeg tegen mezelf dat dit totaal geen zin heeft, lekker rustig rijden en relaxed thuiskomen.

Deze eerste dag verliep heel erg goed. Ik voel me totaal niet moe als ik thuis kom. Normaal zou ik op de bank ploffen en de televisie aanzetten maar dat mag niet tijdens de Helweek. Nu ga ik douchen, drink een kop thee en ga naar bed. 22:00 uur sharp!

DOEN: Breng je goede én slechte gewoontes eens in kaart. Hoe versterk je jouw goede gewoontes? En bedenk eens hoe je jouw slechte gewoontes verandert?

Dag 2. Maandag – Kom in de juiste modus en focus

Maandag sta ik op en ga ik meteen naar buiten voor een Morning Run! Tot nu toe vind ik de ochtenden heerlijk. Het is nog zo lekker rustig op straat,  en je hoort alleen de vogels fluiten. Bij terugkomst pak ik een douche, ontbijt ik en ga ik mezelf voorbereiden op een belangrijk werkgesprek.

hardlopen

Elke dag een uur sporten is een geschreven regel tijdens de Helweek!

Het doel vandaag is mijn absolute modus en focus vinden. Dit betekent dat ik zelfverzekerd wil zijn in het gesprek van vanochtend, goed voorbereid, positief en energiek. Ik merk dat ik vandaag heel bewust nadenk over alles wat ik doe. Ik pak de lift. Ik sta in de lift en denk: je had de trap moeten pakken! Tijdens de Helweek vermijd je zoveel mogelijk de makkelijke weg. Maar het feit dat ik hier bewust van ben is al een eerste stap in de goede richting. Als ik na het gesprek naar huis rijd mag ik van mezelf minder energiek zijn en dus mijn modus en focus veranderen. Die middag werk ik nog wat en doe ik boodschappen op de fiets. Op de fiets, normaal haal ik altijd veel boodschappen in één keer waardoor ik automatisch de auto pak. Deze week moet ik zoveel mogelijk lopend en fietsend doen. Wanneer ik met een te volle tas aan mijn stuur naar huis rijd vervloek ik de Helweek voor de eerste keer!

Samen met Emiel kook ik een heerlijke maaltijd. Ik betrap mezelf weer! Tijdens het eten wil ik mijn telefoon pakken. Tijdens het eten met mijn lieverd! Automatisme, even checken of ik nog belangrijk ben. Dit is me de afgelopen dagen opgevallen, ik ben zo in de ban van mijn telefoon. Mijn telefoon ligt tijdens mijn werk altijd naast mijn laptop. Bij elk geluid of trilling pak ik mijn telefoon om te kijken wat er binnenkomt. Een app, mail of FB berichtje? Vreselijk! I’m obsessed! Ik reageer ook altijd direct. Dan is het maar uit mijn hoofd, maar elke keer ben ik weer afgeleid van datgene waar ik mee bezig was. Tijdens de Helweek zit mijn telefoon zo veel mogelijk in mijn tas en negeer ik mijn telefoon. En dat is moeilijk!

eten, koken

Gezond eten tijdens de Helweek is een must!

Om 19:00 uur ga ik naar CrossFit. Samen met mijn zus ga ik een uur lang vlammen. Ik merk dat mijn focus in het begin niet optimaal is. Van de lieve vriendin modus tijdens het eten moet ik naar BEAST MODE in de box gaan. Tijdens de warming-up ben ik nog wat afgeleid maar tijdens de WOD ga ik terug naar een moment waarin ik een PR haalde. In die modus wil ik nu zijn! Er wordt afgeteld en daar ga ik. Het gaat lekker, ik ben sneller dan vorige keer dus tevreden sluit ik deze dag af!

DOEN: kies een moment uit vandaag waarop jij je volledig focust. Laat je niet afleiden door je omgeving en doe geen twee dingen tegelijk. Voer de taak zo goed mogelijk uit! Wat is het resultaat?

Dag 3. Dinsdag – Maak een to-do-lijst

Dinsdag is all about timemanagement. Iets waar ik sinds de voorbereidingen van de Helweek al serieus mee bezig ben. Wat zijn mijn doelen? Wanneer wil ik deze behalen? En wat moet ik daar allemaal voor doen? Ik maak een to-do-lijst en zet deze direct in mijn agenda. Voor de Helweek heb ik een strakke to do gemaakt die ik trouw volg. Dinsdagochtend spreek ik om 5:30 uur met Nikky af. Mijn lieve vriendin houd wel van een experiment en zei vrijwel direct ja toen ik haar vroeg ook mee te doen aan de Helweek. Het is fijn om elkaar af en toe te bellen en onze bevindingen met elkaar te delen.

Vandaag heb ik twee evaluatiegesprekken van het af te ronde project in Haarlem. Met positieve feedback en een grote bos bloemen loop ik die middag het pand uit en rijd ik naar huis. In de auto raak ik vermoeid en denk ik aan van alles en nog wat. Ik kom daardoor een beetje down thuis. Emiel is erg lief voor me, hij heeft gekookt en we eten samen. Ik moet snel door naar hardlooptraining, terwijl het down blijft. Daardoor presteer ik niet op mijn best en dat ziet mijn trainer. Hij corrigeert me waar nodig en dat vind ik eigenlijk niet leuk. Op dat moment word ik weer heel bewust van de situatie. Ik presteer niet optimaal en ben niet gefocust. 

Ik herpak mezelf en zeg: ‘You can do it! Ga ervoor en loop zo hard als je kan.’

De knop gaat direct om en ik heb een heerlijke training verder. Ik kom energiek en blij thuis. Zo moet het gaan! Jezelf even resetten en opnieuw de focus vinden! Voldaan stap ik onder de douche en zodra ik mijn kussen voel val ik in slaap….

Helweek iets voor jou?


De afgelopen dagen waren wennen. Het vroege opstaan, het harde werken en het velen sporten hakt er goed in. Ik ben me bewust geworden van mijn goede en slechte gewoontes en weet waar ik aan moet werken. De juiste focus helpt mij bij het behalen van goede resultaten, op welk gebied dan ook. Knop om, focus en gaan!

Op naar de laatste 4 dagen!
Volg me ook op Facebook en Instagram.

To be continued 🙂

X.Martine

2 antwoorden
  1. Esther
    Esther zegt:

    Leuk om te lezen! Super knap hoor! En wat goed dat je jezelf weer kon herpakken tijdens je training 🙂
    Die ochtendruns klinken echt heel fijn! Succes nog even! X Esther

    Beantwoorden
    • Martine
      Martine zegt:

      Thanks Es! Het bewust worden van je gewoontes en jezelf herpakken wanneer het even minder gaat is zo fijn. Tijdens deze week ben je er gewoon veel meer mee bezig en dat is echt wel eens goed voor me. De ochtendruns zijn zeker fijn en houd ik erin, misschien een uur later 😉 Liefs Martine

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 antwoorden
  1. Esther
    Esther zegt:

    Leuk om te lezen! Super knap hoor! En wat goed dat je jezelf weer kon herpakken tijdens je training 🙂
    Die ochtendruns klinken echt heel fijn! Succes nog even! X Esther

    Beantwoorden
    • Martine
      Martine zegt:

      Thanks Es! Het bewust worden van je gewoontes en jezelf herpakken wanneer het even minder gaat is zo fijn. Tijdens deze week ben je er gewoon veel meer mee bezig en dat is echt wel eens goed voor me. De ochtendruns zijn zeker fijn en houd ik erin, misschien een uur later 😉 Liefs Martine

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.