Helweek: je kunt meer dan je denkt!

De Helweek zit er op! Met een brede glimlach kan ik zeggen dat ik ontzettend blij ben dat ik de week heb volbracht. Als ik ergens in geloof en besluit ervoor te gaan dan ga ik er ook voor de volle 100% voor. Elke dag om 5:00 uur uit bed, elke dag ruim een uur sporten, elke dag gezond eten, geen cheat day, elke dag hard werken aan jezelf, uit je comfortzone stappen, elke dag positief, niets uitstellen, elke dag het maximale uit de dag halen, elke dag weer. Ik heb zelfs een vlog gemaakt! In mijn vorige blog beschreef ik dag 1,2 en 3 van de Helweek. Nu blik ik terug op de hele week. Hebben deze 7 dagen ook echt mijn leven veranderd?

Helweek challenge, vlog

Helweek: Mezelf veranderen om nog beter te worden? Yes, ik ga de uitdaging aan!


Dag 4. Woensdag –  Buiten je comfortzone
Tegen deze dag kijk ik het meeste op. Dit is namelijk de zwaarste dag van Helweek, de dag waarop ik mijn grenzen verleg en uit mijn comfortzone stap. Om 5:00 uur ben ik wakker maar ik besef me dat vandaag anders is. Vanavond ga ik niet om 22:00 uur slapen. Ik blijf de klok rond wakker. Ik werk de hele nacht en de donderdag door. Om mezelf nog een tikje extra uit mijn comfortzone te halen maak ik een vlog. Hoe vergaat het mij vandaag, vannacht en morgen?

VLOG: uit mijn comfortzone

Deze vlog posten is voor mij een hele grote stap. Met je camera in de hand lopen en jezelf filmen, vervolgens jezelf terugzien en horen op camera… AWKWARD!

Toch geef ik je op deze manier het beste inzicht in mijn helse dag. Ik stel mezelf steeds vaker de vraag: waarom doe ik dit ook alweer?

Dag 5. Donderdag – Rust en herstel
Ik werk de hele nacht door, maak een nachtelijke wandeling met mijn helweek buddy Nikky en binnen no time is het 5:00 uur. Het is inmiddels licht geworden en een nieuwe dag is aangebroken. Eén van de zwaarste dagen uit mijn leven die ik niet snel zal vergeten. Hardlopen sla ik over deze ochtend, wanneer ik thuis wat workouts wil doen begint mijn hart hevig te kloppen. Dit kan niet goed zijn. Ik pak een douche, een warme, lange douche.

Vandaag werk ik met vrienden in Haarlem aan onze eigen projecten. Ik pak de trein want ik durf nu geen auto te rijden, bang dat ik in slaap val achter het stuur. In de trein pak ik een moment voor mezelf. Erik Bertrand Larssen vertelt in zijn boek dat het belangrijk is om vandaag bewust te rusten. Hij beschrijft ook verschillende meditatie vormen waarbij je niet geheel in slaap valt maar toch tot rust komt. Dit probeer ik uit in de trein. Het is zwaar om niet geheel in slaap te vallen dus zet ik muziek op en houd mijn ogen open.

Die dag is ontzettend zwaar. Ik heb alleen maar werkzaamheden achter mijn laptop ingepland maar naar het beeldscherm staren helpt niet om mezelf beter te voelen. Ik ben totaal niet productief, ik vecht keihard tegen de slaap! De middag zit ik echt uit, wat heb ik nou echt gedaan vandaag? Terug maak ik een lange wandeling en probeer ik wederom niet in slaap te vallen in de trein. Gek genoeg ben ik bij thuiskomst opgewekt en weer fit. Ik heb de drang om op te gaan ruimen. Heel gek hoe de momenten van vermoeidheid en fitheid zich afwisselen. Om 22:00 uur ga ik slapen, zodra ik mijn kussen voel ben ik vertrokken. In een diepe, diepe slaap.

Dag 6. Vrijdag – Think positive
Wakker worden uit een diepe slaap is lastig. Voor het eerst deze week kan ik moeilijk uit bed komen en wil ik nog even snoozen. Ik doe het niet maar blijf wel nog even liggen. Ik raap mezelf op en zet mezelf er weer toe om te gaan hardlopen. Think positive today! Vandaag is een dag waarop ik alleen maar positieve en proactieve gedachten mag hebben over mezelf en mijn omgeving. In tegenstelling tot gister ben ik vandaag mega productief! Ik werk mijn hele to-do-lijst af. Dit voelt zo ontzettend goed! Ik heb super veel energie, en word blij van het volbrengen van taken die al weken zijn blijven liggen. ‘s Avonds raak ik weer wat vermoeid maar er staat nog een stevige workout op de planning. Samen met mijn zus en Nikky ga ik naar CrossFit. We can handle this!

WOD
3 minuten per ronde.
5 rondes van: 10 pull-ups, 20 burpees, 30 sit-ups en 40 airsquats.
Zoveel mogelijk herhalingen maken.

Zo gaaf dat ik mijn vermoeiende lichaam nog zo ver weet te krijgen en maximaal vlam tijdens de CrossFit WOD!

Trots op Helweek buddy Nikky die voor het eerst een CrossFit workout doet en met haar vermoeide lichaam een nette score neerzet! De spierpijn de volgende dag voelt goed 😉

Dag 7. Zaterdag – de ontlading!
De laatste dag vroeg uit de veren! Vandaag mogen Nikky en ik genieten van de week die achter ons ligt. Dat doen we dan ook samen. We maken een Morning Run van 5km, eten mijn power pannenkoeken en vertrekken naar Amsterdam. We kijken samen terug op de volbrachte Helweek. We did it! En met groot succes!

Het goede gevoel achteraf
Was het echt hel? Nee, maar de Helweek brengt wel degelijk iets teweeg. Het is een week vol contrasten. Ik besef me dat ik prima zonder televisie kan. Social media mij enorm afleid. Mijn telefoon mijn verslaving is. Hard werken totaal niet erg is. Bovenal voel ik me intens gelukkig nu ik weet dat ik meer aankan dan ik dacht. Ik heb gezien dat ik mijn grenzen kan verleggen en op zwakke momenten mezelf kan herpakken. Ik weet nu dat mijn lichaam 41 uur zonder slaap kan, en alhoewel ik echt bang was dat ik hartkloppingen zou krijgen en het niet zou doorstaan heb ik de angst overwonnen en ben ik doorgegaan. Ik heb niet opgegeven. Ik kan meer aan dan ik denk, ik moet mezelf alleen uitdagen zo nu en dan! Een geruststellende, maar vooral motiverende gedachte.

Helweek brengt wel degelijk iets teweeg!

Benieuwd naar wat Helweek voor jou kan betekenen?

Stel jezelf de vraag: Wat zou ik kunnen veranderen om nog beter te worden? Ga daarmee aan de slag en verleg je grenzen!

Koop het boek, lees en plan jouw Helweek!

Tips voor jouw Helweek

  • Bereid je goed voor op de Helweek, een goede voorbereiding is het halve werk.
  • Vertel aan je omgeving dat je de Helweek gaat doen, support tijdens de Helweek is waardevol en daarnaast leg je de druk op jezelf om het daadwerkelijk uit te voeren.
  • Stel doelen die week, je krijgt zoveel voldoening wanneer je jouw doelen behaald!
  • Schrijf elke avond op wat er goed ging die dag en wat je de volgende dag wilt behalen.
  • Schrijf een quote op waar jij blij van wordt en kijk er regelmatig naar.
  • Visualiseer momenten. Zie voor je hoe de nacht verloopt wanneer je niet slaapt, de dag nadat je een nacht hebt doorgehaald, belangrijke meetings op je werk. Visualiseer het en het wordt makkelijker op de dag zelf.

Ga jij de Helweek doen?

HEEL VEEL SUCCES!

X.Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.