Ben ik overtraind?

Waar ik vorig jaar wel 5 tot 6 keer per week in de CrossFit box te vinden was, merk ik dat ik nu andere prioriteiten stel en nog maar 2 keer in de week ga. Het begon bij een blessure, ik zag mijn resultaten achteruit gaan en ik verloor de motivatie. Ik eet gezond maar ben toch vaker vermoeid. Zoals ik in mijn vorige blog beschreef moest ik zelfs bijna huilen tijdens een WOD. Ben ik overtraind?

Overtraind, CrossFit, training

Dit klinkt dramatisch en valt in mijn geval gelukkig wel mee!

Blij met mijn hardloopprestatie van afgelopen zondag, waar ik een strakke tijd liep van 24:45 min. op 6km, maar minder happy met mijn CrossFit trainingen dus. Ik krijg altijd zoveel energie van CrossFit maar de afgelopen weken is het me snel te veel.

Bespaar jezelf een overtraind lijf!
Doordat mijn trainingen even niet zo goed gaan, ik slecht slaap, blessures oploop en gedemotiveerd raak ben ik gaan googlen. Op internet lees ik meer over het feit dat je overtraind kan zijn. Dit klinkt dramatisch en valt in mijn geval gelukkig wel mee. Maar in sommige gevallen kan het leiden tot depressies. Toch iets wat mijn ogen opende en ik graag met je wil delen.

Ik trainde tot voor kort elke dag dus mijn lichaam kreeg geen tijd om te herstellen. Dit is niet goed. Na je training is je lichaam moe, je hebt voeding en rust nodig om te herstellen. Door (zware) krachttraining stellen we ons lichaam steeds onder stress en wanneer je lichaam nog niet hersteld is maak je meer kapot dan je hebt opgebouwd.

Doe je dit structureel, dan raak je overtraind. Je hebt geen zin meer om te trainen, je lichaam doet pijn, je verliest de motivatie, je ziet geen resultaat of je raakt zelfs geblesseerd en oververmoeid.

Andere symptomen van overtraind zijn:

  • een verhoogde rusthartslag;
  • verminderde eetlust;
  • of juist onwijze vreetaanvallen;
  • een slechte nachtrust;
  • en zelfs depressies kunnen een gevolg zijn. Lees hier meer over de symptomen en herstel van overtraining.

Tijd om een stap terug te doen. Ga net als ik voor een duurzame aanpak, bereik jouw doel in stapjes met blijvend effect!

Overtraind, CrossFit, training

Balans
Het vinden van balans is het allerbelangrijkste, daar ben ik wel achtergekomen de laatste tijd. Op dit moment wil ik teveel. Ik moet prioriteiten stellen en niet teveel van mezelf vragen. (Moeilijk!!) Nu ik ook weer hardloop moet ik keuzes maken en doelen stellen. Wil ik beter worden in CrossFit of sneller worden op de baan? (Pff, beide!!)

Schuldgevoel
Vorig jaar was CrossFit een enorme uitlaatklep voor me. Ik verloor mijn job en in de vrije uren die ik had ging ik los in de box. Toen ik weer ging werken zei ik social events af en ging CrossFit voor op alles.

Op dit moment zet ik CrossFit niet op nummer 1. CrossFit en hardlopen gaan in mijn geval prima samen dus ik kan het beide blijven doen. Echter andere zaken vragen meer van mijn tijd zoals mijn werk en het voorbereiden van mijn huwelijk. En daar komt het schuldgevoel om de hoek kijken.

 ‘Je bent toch juist een blog gestart om over je CrossFit trainingen te schrijven, dan moet je het ook waarmaken!’, zegt een stemmetje in mijn hoofd.

‘Je wilt mensen toch inspireren en motiveren met je actieve levensstijl, wat doe je dan nu met je vrienden op het terras?’. Gelukkig zijn deze momenten er maar even en besef ik dat de balans voor een actieve levensstijl met rust en regelmaat heel belangrijk is. Daar horen ook de fijne dingen in het leven bij zoals een wijntje drinken op het terras!

Rust en regelmaat
Hoe ziet een ideaal trainingsschema eruit voor mij?

Dag 1. Zwaar – ochtend

Dag 2. Lichter – middag/avond

Dag 3. Rust

Dag 4. Zwaar etc.

Als ik meerdere dagen achter elkaar zwaar train dan probeer ik verschillende lichaamsdelen op verschillende dagen te trainen. Ik weet dat het zien van resultaat verslavend is maar luister naar je lichaam. Herstel is gewoon heel belangrijk. Af en toe minder trainen is niet erg!

Door dit te blijven herhalen en mezelf af en toe terug te fluiten houd ik die balans. Ik hoop dat jij die ook vindt! 

Laat weten door een reactie hieronder of mijn verhaal herkenbaar is en of je ook weleens een dip hebt gehad. Of heb je het idee dat je misschien weleens overtraind bent geweest? Hoe ben je hier uitgekomen?

Liefs,

X.Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.