7 tips: overwin je angst in de box

Binnen CrossFit zijn er veel dingen waar je angst voor kan hebben. De sterke CrossFitters om je heen, moeilijke oefeningen en zware WODs zijn in het begin imponerend. Ook pijn, tegenvallende resultaten en faalangst zijn dingen waarmee je moet dealen. Mijn eerste maanden in de CrossFit box waren geweldig maar wennen. Ik moest mijn angst overwinnen. De angst blijft want je wilt steeds meer. Maar hoe overwin je angst in de CrossFit box?

CrossFit

Kijk niet achterom, die kant ga je niet op!

Natuurlijk ik ken soms schaamte en ben onzeker wanneer ik een oefening voor het eerst moet uitvoeren. Doorzetten, niet teveel nadenken en vooruit kijken!

Angst kan ervoor zorgen dat je niet optimaal presteert en voorkomt dat jij je uiterste best doet voor een oefening. Kan je voorkomen dat angst je de baas wordt? Yes, you can! Laat jouw twijfels, zorgen en angst je niet tegenhouden om de beste versie van jezelf te worden!

Het is niet gek dat je zenuwachtig en bang bent wanneer je voor het eerst een nieuwe oefening doet of een extra zware lift uitvoert. Veel atleten zijn bang voor de zware gewichten en hebben te maken met een mentale blokkade wanneer de gewichten omhoog gaan. Hetzelfde geldt voor WODs omdat je een PR wilt halen of wanneer je iets compleet nieuws probeert zoals een Muscle-Up.  

Als je blijft focussen op angst en niet op resultaat zul je falen. Negatief denken creëert nog meer angst en stress waardoor je gaat twijfelen aan je eigen kunnen. Sommige atleten stoppen zelfs bij de start. Durven niet meer. De angst is de baas. Ken je dit gevoel?

Zelf ken ik dit gevoel maar al te goed, maar ik geef nooit op. Probeer met je angst om te gaan. Om je angst te overwinnen moet je eerst accepteren dat je die angst hebt. Bedenk waarvoor je precies bang bent en waarom. Als je begrijpt waarom je bang bent kun je er ook beter mee omgaan.

Kom je net terug van een blessure en ben je bang weer pijn te voelen? Of heb je eerder gefaald tijdens een lift en ben je toen ongelukkig terecht gekomen? Er bestaan zoveel redenen waardoor je onzeker kan raken en bang bent dat hetzelfde weer gebeurt. Hier moet je doorheen. Zeg tegen jezelf: doe niet zo moeilijk, je kant het! Ik ga ervoor!

Laat je niet beïnvloeden door andere CrossFitters. ‘Moeilijk WOD he?’, ‘Zoveel gewichten, red je dat wel?’. Dit zijn geluiden die ik regelmatig om mij heen hoor maar waar ik mezelf niets van aantrek. WOD moeilijk? Nou en, jij kan dit en laat andere niet van je stuk brengen.

Je angst overwinnen is een proces, net als je trainingen.

Angst in de CrossFit box

Tips om je angst in de box te overwinnen

  1. Gebruik beyond the whiteboard – Houd in BTWB niet alleen je resultaten maar ook je emoties bij. Schrijf na een WOD op hoe je je voelt. Wat ging er goed en wat ging er mis? Hoe voelde je jezelf tijdens de workout? Dit kan je een volgende keer teruglezen wanneer de WOD weer voorbij komt. 
  1. Vraag hulp van je coach – Luister goed naar je coach. CrossFit coaches hebben veel ervaring en helpen elke dag veel atleten om hen doelen te behalen. Vraag een coach die je vertrouwt om hulp en vertel hem of haar over je angst. Je coach kan je door de oefening heen praten en daarbij zekerheid en vertrouwen geven. Luister naar de tips en tricks en neem dit ter harte.
  1. Visualiseren – visualiseren van jouw doel is heel belangrijk. Neem de tijd om je ogen te sluiten, je zelf voor je te zien aan de start van de oefening/WOD. Stel jezelf voor dat je de workout succesvol doet. Bereid je voor op wat er goed en niet goed kan gaan. Die voorbereiding helpt je wanneer je de oefening echt gaat doen.
  1. Opbreken – schaal de oefening terug naar gewicht of beweging die je makkelijk(er) afgaat. Dit kan minder gewicht zijn tijdens een lift of bijvoorbeeld een jumping pull-up in plaats van een strict pull-up. Ben je helemaal comfortabel bij de geschaalde oefening, probeer dan langzaam meer gewicht toe te voegen of probeer een strict pull-up. Nu je jezelf comfortabel en zeker voelt valt de zware oefening ineens erg mee.
  1. Maak en kijk video’s – maak een video van jezelf en kijk deze terug. Wat gaat er goed en wat niet? Bekijk video’s op internet van andere CrossFitters die dezelfde oefening doen. Jezelf of andere succesvol een oefening zien doen geeft vertrouwen.
  1. Focus – herhaal de aanwijzingen van je coach of mede CrossFitters in je hoofd vlak voor een WOD of lift met zware gewichten. Kom in de juiste focus, BEAST MODE aan! Dit zorgt ervoor dat je jezelf blijft pushen wanneer het zwaar wordt.
  1. Oefen ‘mislukkingen’ – Ideaal zou zijn om de mislukkingen te oefenen voordat je een competitie ingaat of een WOD waarin je goed wilt scoren. Als je bijvoorbeeld een Snatch gaat doen, oefen dan ook hoe je de stang veilig kan laten vallen. Je zal zekerder worden wanneer je weet dat je het onder controle hebt wanneer een rep fout gaat. Oefen dit en het falen zal niet meer door je hoofd spoken wanneer de klok aftelt 3,2,1 .. Go!

Angst in de CrossFit box

Onthoud goed, je angst en twijfels vertellen een aantal dingen over jezelf. Je bent iemand die het maximale uit zichzelf wil halen, je wilt je eigen records verbreken en jezelf elke keer een stukje beter maken.

Je gaat over je grenzen heen en je geeft om wat je doet. Dat zegt meer over jezelf dan al het andere. Je bent gedreven, wilt graag leren, beter worden, je wilt nieuwe hoogtes bereiken, steeds weer opnieuw. Je bent sterk. Fysiek en mentaal.

Dus de volgende keer dat jij in de box staat en bang bent, geen vertrouwen hebt in de WOD onthoud dan goed: neem een minuut de tijd, accepteer je angst en zeg tegen jezelf: Dit doen maakt me alleen maar beter!

Wees trots op jezelf!

X.Martine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.