Hoe bereid ik me voor op een workout met burpees?

Burpees! Love them or hate them! Tijdens een CrossFit workout of na mijn hardlooptraining komen ze regelmatig terug. Wil je beter worden in het doen van burpees of doe je mee aan een Burpee Mile? Ik leg je uit waarom de burpee zo effectief is en geef je tips om de burpee de baas te blijven. Na vandaag ga je de oefening zelfs leuk vinden! Let’s get motivated!

burpees, workout, crossfit, fitness

Burpees Don’t Like You Either
De burpee is misschien wel de beste oefening voor het trainen van je spieren, je uithoudingsvermogen en het verbranden van calorieën.

Voordelen Burpees

  • Je traint je gehele lichaam;
  • Je hebt geen materialen nodig;
  • De burpee kan je overal uitvoeren. Zowel binnen als buiten;
  • Je verbetert je kracht, conditie, snelheid en flexibiliteit;
  • Had ik al gezegd dat de burpee je vetverbranding een flinke boost geeft? 😉

‘The gym is everywhere, Do a Burpee’

Kracht & conditie
De burpee is dé bodyweight movement. Geen spiergroep blijft gespaard. Bij het uitvoeren van de burpee train je echt alles! Je borst, schouders, triceps, rugspieren, core-stability (buikspieren) en ook je billen en hamstrings. Het tillen van je volledige lichaamsgewicht geeft de ultieme trainingsprikkel!

Dit betekent ook dat je spieren snel om meer zuurstof vragen. Je lichaam krijgt geen pauze omdat je de burpees achter elkaar herhaald. Je systeem wordt geprikkeld om steeds sneller en meer zuurstof door je lichaam te vervoeren. Zo zal je lichaam steeds beter om kunnen gaan met intensieve training. Oftewel: je conditie verbetert!

Snelheid & flexibiliteit
Hoe snel je de burpee uitvoert is aan jou. Feit is wel dat je door de sprong elementen in de burpee je explosiviteit verbetert. Je gewrichten (en de banden/spieren eromheen) worden elastischer waardoor je beter kunt afzetten en eerder op snelheid bent.

De burpee bevordert flexibiliteit, omdat de burpee een coördinatieve oefening is, verbeter je je lichaamsbesef: het gevoel waar je ledematen en je lichaam zich bevinden ten opzichte van elkaar en de ruimte. Dit helpt je om effectiever en soepeler te bewegen. Lichaamsbesef is trainbaar, wat betekent dat het snel verbetert wanneer je vaker burpees doet.

Uitvoering

De bedoeling is dat de burpee vloeiend en in hoog tempo wordt uitgevoerd, wacht dus niet met de tussenstapjes maar blijf in hoog tempo doorspringen. Het gemakkelijkste is om voor jezelf een ritme aan te houden, maak bijvoorbeeld setjes van vijf.

Spring met gestrekte armen omhoog

burpees, workout, crossfit, fitness

Buig je knieën en zet je handen op de grond

burpees, workout, crossfit, fitnessSlide Content goes here

Spring met twee voeten tegelijk naar achter in plankpositie

burpees, workout, crossfit, fitness

Doe een push-up

burpees, workout, crossfit, fitness

Spring terug naar je handen

burpees, workout, crossfit, fitness

Spring met gestrekte armen omhoog

burpees, workout, crossfit, fitness

Tips voor jouw Burpee workout

  • houd je voeten op heupbreedte tijdens de plank;
  • houd je rug mooi recht bij de sprong naar plankpositie, zak niet door;
  • span je buikspieren bij elke sprong aan;
  • houd je schouders in plank positie recht boven je handen;
  • als je veel last hebt van je onderrug, kies er dan voor om te stappen in plaats van te springen.

Oefen Burpees thuis

Doe een WOD
Maak elke minuut 5 burpees en 5 kettlebell swings, doe dit 12 minuten.

Doe de piramidevorm
Begin met 10 burpees, dan 9, dan 8 enzovoorts totdat je bij 1 bent. Doe dit op tijd.

Doe een intervaltraining
1 minuut hardlopen, vervolgens 10 burpees, maak 6 setjes in totaal.

kniebeschermersWat trek ik aan tijdens een Burpee Workout?

Doe de burpee op een fitnessmatje, dit is fijn voor je handen en knieën. Heb je erg veel last van je knieën doe dan kniebeschermers om.

Burpee workout buiten?

Volgende week organiseer ik de Burpee Mile By Night 2016 voor 3FM Serious Request met CrossFit Hoorn. Een sportief protest tegen een stille ramp: longontsteking. Door het doen van burpees over een parcours (langs het IJsselmeer in Hoorn, buiten dus!) van 1600m en het inzamelen van geld, helpen we het goede doel.

Bereid je voor met bovenstaande tips! Doe vooraf een aantal burpee workouts thuis. Kleed je warm en goed aan, inclusief handschoenen en kniebeschermers.

Ik wens iedereen die een burpee workout doet heel veel succes. Laat middels een reactie hieronder weten of je wat hebt aan bovenstaande tips!

BREAK A LEG!!
(niet letterlijk ;-))
X.Martine
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.