28 weken zwanger en nog steeds erg actief. Ik voel me super goed, werk nog steeds volop en doe mijn CrossFit -en hardlooptrainingen nog wekelijks. Maar sport ik nog net zo vaak als voor de zwangerschap? Wat is er veranderd en wat kan ik nog aan met mijn groeiende belly in het derde trimester?

Een PR op de 800m, een PR tijdens de Dam tot Damloop, het volbrengen van een survivalrun en het geven van hardloopclinics. Yes I did this de afgelopen 28 weken. Ik ben zwanger maar dat houdt me niet tegen om lekker te bewegen.

Nu ik terugkijk ben ik heel fit mijn zwangerschap ingegaan. Op het moment dat ik zwanger bleek was ik bezig met personal training om mijn 800m op de atletiekbaan te verbeteren. Dat doel heb ik behaald en achteraf bleek ik op dat moment al 2 weken zwanger te zijn.

Een week na het behalen van mijn PR wist ik dat ik zwanger was. Althans dat vermoeden hadden we na het doen van een positieve test. De laatste competitiedag van SAV (mijn atletiekclub) stond voor de deur. Daar wilde ik die 800m nog een keer verpulveren, nog sneller zijn dan vorige week. Maar mijn lichaam wilde niet. Of was het mentaal? Ik wist immers dat er iets in mij groeide.

Die dag liep ik niet op mijn niveau, ik was niet vooruit te branden maar kon niemand nog wat zeggen. Mijn trainer zei: “Ik had het gevoel dat je wel harder kon lopen”. Je moest eens weten!

Mijn actieve zwangerschapsdagboek:

1 – 12 weken

Na 3 weken al ontdekte ik dat ik zwanger was.  We wisten nog niet of het wel goed was. Er kon nog van alles gebeuren toch? Die eerste weken vond ik lastig. Je merkt dat er van alles in je lichaam gebeurd maar je kan het met bijna niemand delen. Gelukkig ging ik er goed doorheen. Geen misselijkheid, alleen wat vermoeidheid. Ik maakte hele goede nachten, viel intens moe in slaap. Overdag had ik gewoon volop energie.

Suppen
Suppen in de eerste weken van mijn zwangerschap

De eerste weken van mijn zwangerschap deed ik dagelijks wel iets aan sport. Suppen, CrossFit of hardlopen. Hardlopen deed ik op dat moment drie keer in de week. Het SUP seizoen liep af dus dit werd van 3 keer per week steeds minder. CrossFit ging van 3 keer per week naar twee keer per week. Maar met alles ging ik lekker door die eerste weken.

Een week voor de Dam tot Damloop bleek er een startbewijs over te zijn op mijn werk. Ik was 6 weken zwanger maar voelde me erg goed. Dus waarom niet? Gewoon lekker lopen, niemand verwacht iets van me dacht ik nog. Ik heb niet gericht getraind voor deze run dus ik heb geen gericht doel. Gewoon genieten.

Het regende die dag pijpenstelen maar mijn glimlach kreeg je niet van mijn gezicht. Ik vond het hardlopen heerlijk en ik liep op een lekker tempo. Ik heb mezelf en anderen verbaasd. Alleen Meneer Jong en ik wisten dat ik zwanger was, dus ik kreeg een extra high five aan de finish. Met een PR van 1:14 was ik mega trots op mezelf en dat erwtje in mijn buik.

Dam tot Damloop_Zwanger
Dam tot Damloop 2018 |6 weken zwanger

Drie weken later stond er een survivalrun gepland van 13km. Daar had ik wel mijn twijfels over want dit had ik nooit eerder gedaan en ik voelde dat er een hoop gebeurde in mijn lichaam. Mijn broer en beste vriendin waren inmiddels op de hoogte van mijn zwangerschap. Samen gingen we deze uitdaging aan dus dat voelde goed.

Het was zwaar. Ik voelde voor het eerst dat mijn ademhaling heel hoog zat en ik niet de conditie had van voor mijn zwangerschap. Hallo, er gebeurt heel veel in je lichaam nu he? Vind je het gek?

Natuurlijk begreep ik heel goed dat er veel gebeurde in mijn lichaam maar vond het toch even moeilijk dat ik niet meer kon lopen zoals ik wilde. Dat was gewoon even schakelen. Het tempo tijdens de CrossFit -en hardlooptrainingen ging ook snel omlaag. Ik hield mijn mede lopers niet meer bij. Ik moest echt tegen mezelf zeggen dat het goed was zo en ik niets moest forceren. Lekker blijven bewegen op eigen tempo is nu het allerbelangrijkste.

12 – 20 weken

Na 12 weken nam ik echt gas terug. Toen heb ik het ook aan iedereen in mijn omgeving verteld en begrepen mijn loopmaatjes ook waarom ik de komende crosswedstrijden zou overslaan. De hardloopwedstrijden op onverharde wegen gaan altijd hard. Ik wil niet meedoen als ik niet kan presteren. Dat was bij de Dam tot Damloop nog anders maar nu wist ik dat ik verreweg niet kon meekomen. En ik loop die wedstrijden toch altijd om het uiterste uit mezelf te halen. Wel wist ik dat ik zo lang mogelijk wilde blijven lopen. Ik voelde me goed dus waarom niet?

20 – 28 weken

Na 20 weken begon mijn buik pas echt te groeien. Ik sport nu nog drie keer in de week waarvan ik 1x in de week hardloop. Dit voelt nog steeds goed maar ik heb geen behoefte om vaker te lopen omdat ik ook mijn CrossFit trainingen heb en drie keer sporten in de week nu echt genoeg vind. Vanaf week 12 doe ik geen buikspieroefeningen meer en pas ik mijn trainingen aan waar nodig. Het belangrijkste is dat ik nog steeds energie van mijn trainingen krijg en het goed voelt dus waarom zou ik dan op de bank blijven hangen? Soms moet ik mezelf er wel toe zetten en vanaf week 20 denk ik wekelijks dat het de laatste week is dat ik loop.

Inmiddels doe ik ook aan Yoga. Een goede tegenhanger en misschien heel binnenkort wel de vervanger van de hardlooptrainingen. Hier focussen we ons op de ademhaling en bekkenbodemspieren. Een aanrader voor elke zwangere vrouw!

Hardlopen tijdens de zwangerschap? Yes!

Hardloopclinic 26 weken

Toen ik vorige week een hardloopfoto op Instagram plaatsten kreeg ik reacties als: ‘Doe je wel voorzichtig?’, ‘Fijn dat je nog zo lang kan sporten’, ‘Jij hebt wel een chille zwangerschap he’. Grappig vond ik die verschillende reacties. Uiteraard hoor en lees ik ook veel verhalen van zwangere vrouwen waarbij het sporten niet lukt. Dan knijp ik echt in mijn handen en ben ik blij dat het in ieder geval de afgelopen maanden bij mij zo lekker is gegaan.

Ieder lichaam is anders en zo ervaart iedereen haar zwangerschap weer anders. Sommige vrouwen zijn veel misselijk, dan heb je echt geen zin om te gaan sporten. Andere vrouwen hebben weinig energie, ook dan kan ik begrijpen dat het lastig is om jezelf tot actie te roepen.

Vrouwen die net als ik juist een gelukshormoon aanmaken (althans zo ervaar ik mijn zwangerschap) vinden het nog heerlijk om te bewegen en gelukkig is uit verschillende onderzoeken gebleken dat het niet schadelijk is. Het is juist heel belangrijk dat je blijft bewegen en het is zelfs gebleken dat je daarmee complicaties vermindert.

Onderzoek Ouders Van Nu bewijst: sporten tijdens de zwangerschap is super belangrijk

Lees het onderzoek hier.

Zwanger en sporten? Belangrijke tips om te onthouden:

  • Luister goed naar je eigen lichaam, pas trainingen aan waar nodig, stop wanneer het niet goed voelt, je misselijk of duizelig wordt of last van harde buiken krijgt.
  • Focus goed op je ademhaling en houding. Merk je dat je hoog in je ademhaling zit? Neem dan een stap terug, doe het rustiger aan zodat je jouw ademhaling weer onder de controle krijgt.
  • Eet koolhydraten voordat je gaat sporten.
  • Drink voldoende water tussen de training door, let wel op: in mijn geval moet ik mijn trainingen regelmatig onderbreken voor een wc bezoek 😉
  • Forceer niets. Train op een rustig tempo, snelheid of kracht verhogen heeft nu geen enkele zin. Dit komt wel weer als je dat kleine mensje in je lichaam op de wereld hebt gezet.
  • Trek comfortable kleding aan; een zwangerschapslegging, buikband ter ondersteuning aan rug en bekken en een comfortable BH.

Doe wat goed voelt voor jou!

Ik ben erg benieuwd naar de actieve sport avonturen van andere zwangere vrouwen. Vrouwen die net als ik door blijven sporten tijdens de zwangerschap. Of vrouwen met al een kind(eren) die ook hebben gesport tijdens de zwangerschap. Hoe hebben jullie dit ervaren voor -en na de bevalling? Laat een bericht achter, ik lees graag jullie ervaringen!

Volg me ook op Facebook en Instagram.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.