Face-to-face, online en hybride events

Face-to-face, online en hybride events

Een evenement is een van de beste vormen van communicatie voor een bedrijf, als je het mij vraagt. Je bent zichtbaar voor je doelgroep, je bouwt aan je relatie met de doelgroep, ambassadeurs, fans en externe relaties. En als je het goed doet heb je wekenlang goede content en free publicity.

Er bestaan veel verschillende doelen om een evenement te organiseren, evenals veel verschillende manieren om een evenementen uit te voeren. Een face-to-face evenement wordt toegejuicht maar kent ook beperkingen. Is een online- of hybride evenement geen veel betere optie?

Wat is het verschil eigenlijk?

De technologie van nu en ook het coronavirus heeft enkele barrières van online- en hybride evenementen weggenomen. De verwachting is dat deze twee vormen van evenementen steeds meer plaats maken voor fysieke ontmoetingen, het face-to-face evenement. Gekeken naar de kosten, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid winnen deze vormen het steeds vaker.

Tijdens een online evenement kunnen deelnemers online meekijken door middel van live video- en audio. Er vindt geen directe interactie plaats met het online publiek. Bij een hybride evenement is dit wel het geval, het is een combinatie van een fysiek- en online evenement. Het online gedeelte van het hybride evenement is meer dan alleen een live videostream, er vindt interactie plaats.

Een hybride evenement is geen last-minute keuze die je maakt omdat het deelnemersaantal tegenvalt. Vanaf de beginfase van het evenement denk je al na over de informatie die je online wilt delen en hoe je dit wilt weergeven. Voordelen van hybride evenementen zijn het bereik. Je bereikt veel meer mensen doordat je ook online actief bent. Je kunt dus aan meer mensen je kennis overdragen en intensiever contact hebben met je achterban.

Een voorbeeld van een hybride evenement is een congres in Nederland waar 80 bezoekers naar het fysieke evenement komen. Dit zijn bezoekers uit 8 verschillende landen. De online uitzending trekt 600 deelnemers uit 75 landen. Zo’n 300 daarvan participeren actief via chat en Twitter. De gewenste doelgroep is naar het evenement gekomen, zowel fysiek als online. Het doel om meer bereik en interactie te hebben met de doelgroep is daarmee bereikt. Ook hier geldt weer, bekijk vooraf goed wat je doelstellingen zijn en wat je ermee bereikt.

Bij een webinar kan je overigens wel interactie hebben met je online publiek en is het meer dan alleen meekijken zoals bij een livestream. Maar een webinar is altijd in plaats van een face-to-face evenement.

De waarde van een ontmoeting


Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik geloof in live contact en geloof dat er dan pas echt wat los komt in mensen. Samen getuigen zijn van een uniek moment, elkaar recht in de ogen aankijken. Dat is de kracht van beleving. Maar een combinatie van online, hybride en fysieke evenementen heeft de toekomst.

Het antwoord op de vraag of online- of hybride evenementen betere opties zijn dan een face-to-face evenement ligt helemaal aan de situatie, doelstellingen en marketing- en communicatiemix. Bekijk in ieder geval de mogelijkheden om de verschillende vormen van evenementen in de marketingmix op te nemen.  Verdiep je in de mogelijkheden. Vraag advies en bekijk hoe jouw doelgroep reageert. Blijf bijschaven tot het optimale is bereikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.